Friday, July 22, 2011

Awak dan saya.

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim

"Awak, kita berbeza. Kita tak sehaluan. Kita clash! Keputusan saya muktamad," kata Ali kepada Abu. Eh, mereka bukan gay or kaum sejenis. Mereka hanyalah bergurau demi merapatkan silaturrahim. Okay, saya mengarut di pagi Jumaat. Tapi silaturrahim boleh lah dikatakan air dicincang takkan putus. Dalam silaturrahim yang baik.

Kenapa ada salah faham? Kenapa ada saya? Kenapa ada awak? Kenapa? Kenapa? Kenapa?! Eh, tanda seru tak cukup lagi. Kenapa?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tak kisah apa-apa pun. Itu lumrah hidup manusia. Manusia punya perwatakan sendiri, sifat, perangai, semua lain-lain. Apa yang saya bakal cakap bukan khusus pada sesuatu, hanyalah bersifat general. Sebagai manusia, kita banyak buat khilaf. Dan kadang-kadang kita tak merasakan diri kita salah walhal kita tak pernah tanya pada orang sekeliling kita sebab musabab apa yang berlaku. 24 jam kita hanya merasakan diri kita betul walhal sebenarnya ada benda yang kita buat salah. Kadang-kadang ada benda yang perlu kita cakap dari hati ke hati. Jangan menuduh sebarangan, takut akan membawa kepada fitnah. Tahu hukum fitnah? Menakutkan bukan? Don't judge a book by it's cover. Luaran tak menggambarkan dalaman. Dalam maksudnya.

Give and take. Kita memberi dan menerima. Kalau kita hanya menerima, bukankah tak adil pada orang lain? Bukan mereka mengharap, tidak, tetapi kalau difikirkan secara rasional sekali pun, kalau salah satu pihak asyik menerima, maka tentu lah berlaku ketidakadilan. Ibarat macam pengadil berat sebelah, mesti ramai tak puas hati. Itulah salah satu faktor untuk mempertahankan sesebuah silaturrahim. Silaturrahim itu perkara yang mulia tahu! Once dah kenal, takkan boleh putus. Unless kalau kerana Allah.

Awak dan saya berbeza. Bak kata pepatah, rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. Maka, memang perlu kita menerima seadanya seseorang itu. Layanlah dia just the way they are. Kalau dia jenis orang yang akan spread out the news, then janganlah cerita apa-apa yang sangat private. Senang bukan. Masa, itulah yang membuatkan kita mengenali seseorang. Memahami segala kelebihan dan kelemahan. Kita juga ada kelebihan dan kelemahan jadi, tak salah bukan menerima antara satu sama lain seadanya. Hati-hati juga kena ada. Tapi, harus diingatkan, setiap perbuatan ada balasannya. Kalau Tuhan nak bagi, Dia boleh bagi secara cash sahaja.

Pengampunan dari Tuhan, kita boleh minta bila-bila masa selagi hayat dikandung badan. Tetapi antara manusia, kita tak tahu apa yang akan terjadi. Ajal maut di tangan Tuhan. Andai kata dijemput Illahi, maka kita sudah terlambat untuk memohon maaf, menghalalkan segalanya. Andai tidak dimaafkan, maka kita punya dosa sesama manusia. Tak salah menuturkan kata maaf sebab itulah yang akan memulihkan segala sengketa yang ada. Sengketa bukan boleh nampak secara luaran juga tahu, kadang-kadang kita sebagai manusia tak tahu sengketa dalaman orang lain. Bahaya bukan? Jadi, buanglah segala ego yang ada dalam diri. Tak rugi. Ego itu salah satu tanda orang yang berhati keras tahu!

Sekadar perkongsian. Juga peringatan buat diri saya juga.

Kamsamhamnida. Thank you.

2 comments:

harry said...

i like the way u write..no shortform..easy to read...

NurulAini said...

Thanks harry. Enjoy reading my blog ya! Ya, myself too, don't like shortform cause it make the reading quite harder. That's why I will do my best to write in full words. ^__^