Sunday, July 31, 2011

Puasa ketiga.

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim

Masuk Ramadhan kali ni, bermakna dah masuk Ramadhan ketiga berpuasa tanpa arwah mama. Maka bila puasa, tentulah terasa kekurangan. Jika tidak dulu, arwah mama yang akan gerakkan semua orang untuk bersahur. Bukan Ramadhan sahaja, tapi hari biasa juga tetap kekurangan. Namun, bila sudah tiga tahun masa berlalu, maka harus membiasakan diri juga.

Tokwan dan tok sebelah ayah dan arwah mama juga dah tiada. Dulu, kalau raya, pastinya rumah akan meriah dengan saudara mara yang balik. Sangat meriah. Disebabkan tinggal bersama dengan arwah tok sebelah ayah. Sangat seronok! Tapi, sekarang keadaan dah berbeza. Bila penyeri rumah sudah tiada, maka hanya kesuraman yang menanti. Tiap kali sejak arwah mama pergi, sudah kurang kemeriahannya.

Besar sangat rasanya jurang bila arwah mama dah tiada. Dulu pastinya kalau raya, kunjungan ke rumah saudara mara pasti akan diatur. Raya pertama dan kedua akan rasa sedikit weird duduk di rumah. Jadi sekarang, semua dah jadi memories. Kenangan terindah katanya. Sangat terasa kekurangan tiap kali berkunjung ke rumah saudara mara.

Allah take her because Allah loves her. Mama cuma tiada physically. Dalam kata lain, sentuhan, belaian arwah mama memang dah tak dapat rasa. Suara mama, masakan mama yang sangat sedap, milo yang mama buat, memang dah tak dapat rasa. Semua dah tak mungkin lagi. But I know that mama selalu ada dengan kami. Dan dalam mimpi juga mama akan hadir untuk mengubat rindu. Dan tentunya ada yang tersirat di sebalik pemergian mama. Allah knows best. The most important thing, I know arwah mama gembira di sana.

Kamsamhamnida. Thank you.


No comments: