Friday, August 26, 2011

Macaroons.

Assalamualaikum

First time dengar macaroons ni sebab one of my friend cakap pasal ni. At first, I really thought it was macaroni, but the spelling totally different! So, I saw some photos. I was just like 'Oh, apakah ini?'. New things a.k.a makanan yang rare sebab tak pernah jumpa lagi. Berwarna warni dan di tengah-tengah ada filling. *Jakun sebentar*


Tower of macaroons versi kalerpul

Rupanya macaroons dah mula mengambil tempat di hati rakyat Malaysia. My sis also cakap dia dah pernah try macaroons. Okay fine. Saya tak pernah try lagi. One day I will, insyaAllah. Eh, lupa nak mention, kejakunan itu berlaku lama dahulu. *Saja nak melepaskan diri* Tapi betul! *Dengan muka simpati wink wink* I asked some friends and they also didn't know. Memang ada juga sesetengah akan cakap 'Macaroni kah' just like me before.

So, I made some researches. Cewah! *Tiba-tiba rasa sangat seronok menjadi ahli saintis yang buat kajian pasal something. Duduk dalam makmal* -----> Iklan tiada kaitan dengan cerita ini. Back to the topic, macaroons ni asalnya makanan orang French. Mereka makan as a snack masa petang hari di kala menonton televisyen. Eh, tak. Tiada kaitan dengan menonton televisyen. Hanyalah setakat petang hari sahaja.

Apa yang menarik pasal macaroons sebab berwarna warni. Cantik sahaja tengok various colour. Even warna favourite kau pun ada. Eh, macam semua sahaja favourite colour. And also, dia ada filling di tengah-tengah. Ada juga rakyat Malaysia yang buat bisnes dengan macaroons. Sangat laku. People are searching for that. Ada yang order berkotak-kotak. A successful business to do. *Kagum*

Di Malaysia, ada juga kelas untuk membuat macaroons. Apa yang saya tahu, buat macaroons ini sedikit leceh. Maybe dalam proses pembuatan macaroons itu sendiri. That's why sesiapa yang ada skill dan pandai buat macaroons ini sangat laku. Filling macaroons ni, 'Ya Rabbi, memang menjadi idaman hati juga lah' sebab sangat banyak jenis filling. Tambah-tambah bila tahu ada chocolate filling. Terbayang-bayang di mata.


Different colour of macaroons with different filling.

Macaroons. (+_+)

Manufacturing process of macaroons. Hehe.

Haruslah try macaroons!

Ada juga dalam heart shape.

Kamsamhamnida. Thank you.

5 comments:

Sabella Mohamad said...

alaa comel sangat !
:D

♥ solehah ♥ said...

huwaaaa,,,bnyaknyaa macaron.. :)

Sayidah Nafisah Ruslan said...

teringin nak rasa.. sedap sangat ke ek?

Anonymous said...

hermm..mcm sedap giler je macaroon ni :P

fiqa dira said...

dh prnh try.rsanye sdp sngt.yummy!!