Monday, August 1, 2011

Ramadhan is here!

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada semua. Happy Fasting, Selamat berterawih, Selamat bersahur, Selamat berbuka and all the Selamats greet. Belum tiba masanya lagi Selamat Hari Raya sebab puasa pun belum cukup satu hari lagi. Nanti okay, nanti. Tungguuuuuuuu.

Okay, okay. Right now, ada yang sudah menyiapkan juadah untuk berbuka, ada juga yang pergi bazaar Ramadhan *Tetiba teringat masa belajar dulu selalu pergi bazaar*, ada yang tengah menyiapkan dan sebagainya. Apa pun, inilah masanya untuk mengucapkan Selamat Berbuka. Sekadar peringatan bersama, bila puasa, kita lapar, dan bila berbuka tentunya macam-macam yang difikirkan di kepala untuk nak berbuka apa. Tetapi, bila dah berbuka, dah kenyang, makanan yang tak dihabiskan itu membazir.

Tapi kan, time bulan puasa , disebabkan perut kita dah berbunyi lagu 'Keroncong untuk Ana', maka time berbuka, makanan yang sebelumnya 'Oh, taknak lah makan ni, tak sedap', confirm bulan puasa kita makan juga. Sebab perut tengah lapar. Dah tak fikir dah sedap atau tak. Bila lapar, semua jadi sedap. Hehe.

Bulan Ramadhan, jadi inilah masa yang ditunggu-tunggu. Banyakkan ibadah kita sebab incik S dan seangkatan dengannya kena gari. Boleh buat Qiamullail, bacaan al-Quran, terawih. Juga peringatan buat diri saya. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya.

Kamsamhamnida. Thank you.

No comments: