Tuesday, August 16, 2011

Kad raya.


Assalamualaikum

Time-time macam ni selalunya people always getting busy to send card. Especially kids. Before raya, most of the kids bertukar-tukar alamat rumah untuk menghantar kad. Kalau keluar dengan parents, mesti lah akan spend masa untuk membeli kad raya. Bila stock dah habis, akan ada the next time untuk membeli kad lagi since the recipient also dah di'list'kan. Good job, kids!

As time passes dan zaman internet juga mulai famous, even kids nowadays also baru berusia 8 tahun dah ada akaun facebook. Disebabkan itu maka kemudahan internet digunakan sebaik mungkin untuk wish Selamat Hari Raya. SMS pun siap yang berpantun dan diforwardkan. Tak perlu mengarang panjang-panjang and hanya forward sms sahaja.

Walaupun macam tu, kad raya tetaplah juga diingati. 'Kain buruk, kain merah, tulisan buruk, jangan marah' is an example of pantun. Berpantun tahu! Mengarang kad raya sampai tak cukup page. Colourful demi memuaskan hati. Mengerah segala kreativiti yang ada pada diri. Inilah masanya untuk menunjukkan bakat masing-masing. Bakat terpendam katanya.

Sebelum mengarang ayat, dah siap-siap berfikir ayat apa yang bagus untuk ditulis. Test dulu pen untuk tengok sama ada ink cantik meletup atau tak. Kalau tak memuaskan hati, selongkar bekas pensel parents untuk cari pen yang cantik walhal pen yang pertama tadi juga pinjam dari parents. At the end of the card, akan ada signature. Perkara yang wajib!

Kalau ada siblings, masing-masing akan beli satu atau dua packet of cards. Lawan menulis masing-masing demi nak hantar pada kawan-kawan sekolah dan juga cikgu-cikgu. Then, berlawan siapa yang dapat kad paling banyak. Girangnya hati kalau dapat kad raya. Mengumpul buat khazanah but at the end terpaksa juga buang sebab rumah dah penuh dengan buku. Nostalgia indah semua itu.

Kad raya.

Kad raya lagi.
Ada juga yang buat kad sendiri. Lebih senang dan cepat. At the beginning of the card making sahaja akan melibatkan kreativiti. Untuk design kad. Kecil-kecil dah pandai design. Bijak, bijak. Then, bila dah siap, hanya print seberapa banyak yang mahu. Makcik kayo, makcik kayo! Kaya dengan kad yang banyak.

Next, lepas habis mengarang ayat dan design card adalah acara menulis alamat atas envelope. Word 'Kepada' akan digantikan dengan word yang lebih kreatif such as '4U DC2' a.k.a 'for you di situ' dan '4U 2C' a.k.a 'for you to see'. Dengan sifat ketelitian (kononnya) yang ada, demi menjaga kelurusan alamat, maka line akan dilukis terlebih dahulu dengan pensel. Dah habis segala proses-proses kad raya, masing-masing mengira duit untuk beli setem. Budget harus ada demi merealisasikan aktiviti menghantar kad raya. Then, selesai lah segala!

Kamsamhamnida. Thank you.

7 comments:

Pendamba Mawar said...

nak kad raya dari awak..nice song from ur beatiful..

maldo eopsi sarangi nareul deona
maldo eopsi sarangi nareul baeryeo
museunmaleul halji lalallaa

Asfz said...

nak kad raya! ekekek XD

NurulAini said...

:: Pendamba Mawar :: sekarang dah pencen dari tulis kad raya. hehehe. =D

NurulAini said...

:: Cik Domo :: jom pegi beli!! <3

N I E S Y A B E L L A said...

nak kad raye tak! jom join contest kad raye ;)http://niesyabella.blogspot.com/2011/08/dah-sampai-masanya-untuk-aku-buat.html

Pendamba Mawar said...

LA napa awal sangat...

Ayuraza said...

dah lama tak tulis kad ray..dulu rajin la..bila dah macam2 social networking ni ader..terosss lupa kad raya..hehe..lagipun setem mahal kan..60sen..hehe