Thursday, December 9, 2010

Perjuanganku..

Seringkali..
naluri seorang manusia..
sering mendambakan kesempurnaan..
kesempurnaan dan kejayaan..
begitu juga aku..
yang tidak terlepas dari keinginan untuk mencapai cita-cita..

jika dahulu kegagalan dalam spm sering menghantui..
kekecewaan jelas tergambar di wajah ayah dan arwah mama..
saat itu..
aku bertekad mahu menebus segalanya..
ya! menebus segalanya..
agar suatu hari..
ayah dan arwah mama mampu tersenyum melihat aku..

pernah suatu ketika..
saat mama pergi..
semangatku terus hilang entah ke mana..
tika itu..
kurasakan semuanya tidak bermakna..
hanya mama yang kuinginkan..

tapi..
aku sedar..
aku anak sulung..
harus berjuang demi adik-adikku..
saat mendengar khabar berita..
keputusan cemerlang adikku siti sarah..
aku bangkit..
berjuang kembali bersama teman-teman lain..
ku pohon doa dan restu dari ayah..
walaupun mama tiada lagi di sisi..
aku yakin mama melihat aku..

saat keputusan dipaparkan..
aku memanjat kesyukuran kepadaNya..
masih ada berita gembira buatku..
terima kasih Ya Allah..
keyakinanku bertambah..
alhamdulillah..

hari semakin hari..
aku terus berjuang..
kadangkala aku jatuh..
dek dugaan dan cabaran yang datang melanda..
hidup ini..
tidak akan pernah sunyi dari ujian yang datang..
setiap kejadian ada hikmahnya..
aku belajar..
erti kehidupan yang sebenar..
tidak semuanya indah belaka..
tidak semua yang diimpikan akan tercapai..

kekecewaan dan kesedihan masih ada..
disaat aku dilanda berbagai-bagai badai..
ombak besar mampu membuatkan aku hanyut entah ke mana..
terkadang air mata sering menemani aku..
saat aku sedih..
seringkali wajah mama bermain-main di fikiranku..
kerana..
baik buruk kita..
ibu kita sahaja yang dapat menerima kita..

saat ini..
ujian datang lagi..
aku hanya mampu berdoa..
bersandarkan segala padaNya..
agar segalanya kembali seperti biasa..
aku yakin..
Tuhan ada sesuatu buatku..
hanya kini..
aku berharap..
semoga aku akan menjadi kembali seperti dahulu..
lebih baik dari sebelumnya....

No comments: