Friday, October 28, 2011

Being a teacher is nice.

Assalamualaikum

Dulu masa sekolah rendah, memang tak pernah terfikir future job yang menjadi pilihan hati. Hanyalah doktor dan juga guru. Dua itu sahaja yang berlegar di minda. Bila cikgu tanya cita-cita, hanya akan membentuk dua group. Satu doktor dan satu lagi guru. But, as I grew up, the choice is actually bukan juga tergolong dalam dua profession tersebut.

When I finished my study, memang dah terfikir nak hantar resume bagai, of course menghantar. Tapi untuk bekerja, seriously I'm not prepared. Tak bersedia untuk bekerja dalam bidang yang diceburi. Tambah pula bila ayah cakap duduk di rumah dulu. Sebab dah 4 tahun merantau jauh, akhirnya dapat juga duduk di rumah lama-lama. Then, selepas raya, barulah bertungkus lumus mencari kerja. And I realised that kerja sekarang amatlah susah.

Alhamdulillah, I was given the chance to become a teacher. Untuk satu jangka masa. Walaupun tak berkaitan dengan bidang yang diceburi tetapi betullah kata orang, teaching is a profession yang sangat sesuai dengan women. Ditambah pula bagi wanita yang sudah berkeluarga. Sambil mengajar anak, juga mendidik anak bangsa. Cewah!

Rezeki jangan ditolak. Selepas ada offer, dah tak fikir apa lagi, terus sahaja accept. Bidang teaching ini nampak macam senang tetapi tidak sebenarnya. Personally, saya sangat mengagumi guru-guru. Orang kata, experience itu mengajar segalanya. And yes, saya juga tak terkecuali.

Secara personal, saya mengakui walaupun sangat ramai student dan berhadapan dengan ragam yang bermacam-macam, tapi mereka boleh membuat anda tersenyum. Walau macam mana anda melarang mereka tapi di awal atau akhir sesi pengajaran, mereka akan datang and they would say,"Teacher, tak segak lah teacher pakai spek!", "Wahh! Tingginya kasut teacher". Some of them would come to you and hug you and said,"Comelnya teacher hari ni!". Dan tak kurang ada yang akan cubit pipi anda seperti bermain-main dengan seorang baby. Kids are awesome! And I love them so much!

Well, setiap pekerjaan itu ada benda yang sangat awesome untuk diingati.

Thanks for reading!

1 comment:

Hanis Nizam said...

Pengalaman banyak mengajar kita kan .